Kristian Naalden van Verfwebwinkel

Geschreven door: Kristian Naalden

Shop online
16 Sep 2016 | buitenlakken

Na 27 jaar nieuwe verpakking voor Sikkens

Ander productetiket

Het Sikkens logo is licht aangepast. De balk boven de tekst is nu voorzien van afgeronde vormen, wat volgens Sikkens ‘speelser en vriendelijker’ oogt. De afgeronde vormen komen in meer communicatie-uitingen terug. “We hebben extra aandacht besteed aan de communicatieve functie van de verpakking. Daarmee is het gebruikersgemak verder toegenomen”, aldus Potters. Nieuw is de technology claim op het label. Dit is de meest unieke eigenschap van het product. Daarnaast introduceert Sikkens een onderverdeling in vier pilaren: elegant, robuust, efficiënt en specialist. De iconen in de zilveren strip geven de belangrijkste kenmerken van het product weer. Al deze veranderingen helpen schilders sneller de juiste keuze te maken.

Buitenlakken als eerste aan de beurt

De nieuwe verpakking is duidelijk herkenbaar in het winkelschap en wordt daarmee makkelijker te vinden voor schilders en consumenten die hun verf kopen bij verfspeciaalzaken. Als eerste zijn de buitenlakken aan de beurt. Die zijn vanaf september in de nieuwe verpakking verkrijgbaar. Daarna gaat Sikkens gefaseerd ook andere categorieën en producten aanpassen.

Historie Sikkens verpakkingen

  • In 1792 richt Wiert Willemszoon Sikkens de Lakfabrieken in Groningen op. Vanaf dat moment levert Sikkens lakken speciaal voor de schilder/vakman.
  • Circa 125 jaar geleden werd de verf van Sikkens in grotere hoeveelheden gemaakt en verpakt in bussen. Vanuit deze rechthoekige bussen kon de schilder met zorg verf uitgieten in de verzetpot om het vervolgens te verwerken.
  • Op 31 augustus 1905 verkreeg de firma het predicaat ‘Koninklijk’.
  • Vanaf 1 januari 1932 werd de bedrijfsnaam veranderd in Sikkens Lakfabrieken N.V.
  • Doordat de wereld meer haast kreeg, werd in 1934 Rubbol A-Z op de markt gebracht. Doctor Dantuma van het Sikkens laboratorium vond het uit en kwam met de eerste bruikbare synthetische lak. Dat was wennen voor de schilder.
  • Vanaf 1947 wordt Sikkens op het blik voor het eerst groot gecommuniceerd.
  • De rode S in het logo van Sikkens verscheen in 1970 toen de fusie plaatsvond met collega-bedrijven Lesonal (in Duitsland) en Astral (in Frankrijk). Alle drie de merken voerden een rode S in het logo zodat duidelijk was dat de merken tot één bedrijf behoorden: de Sikkens Groep. De rode S verviel in 1984.
  • In 1988/1989 werd de nieuwe huisstijl van Akzo ingesteld. Ook de Sikkens verpakking werd daarop aangepast. Dat is de verpakking die we tot op heden kennen.
  • De wijziging van de verpakking in 2015 werd groots aangepakt door onder andere een uitgebreid onderzoek ui te voeren en de inzet van een groep ontwerpers.

Ontvang een gratis kleurenwaaier

Een kleurenwaaier helpt je bij het kiezen van een verfkleur! Bekijk de kleurenwaaiers van onder andere Farrow & Ball, Wijzonol, Sigma, Sikkens en de RAL-kleuren op Verfwebwinkel.

Ontvang jouw kleurenwaaier!

Laat een reactie achter

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »